U bent hier

Online Marketing Strategie

Een online marketingstrategie verandert continue. Elke dag, week, maand zijn er op het gebied van online marketing nieuwe mogelijkheden die alles kunnen veranderen. Of het nu nieuwe functies zijn binnen Google Adwords, nieuwe social mediakanalen, Facebook updates, nieuwe formaten voor bannering, SEO-ranking updates of verschuivingen tussen mobile en desktop; ze hebben allemaal een impact op hoe je het beste om kan gaan met je budget.

Online Marketing Strategie

Een goede online marketingstrategie begint bij de basis, wat is voor jouw bedrijf belangrijk waarop je deze strategie gaat baseren?

  • Wil je groeien? En met hoeveel procent?
  • Hoeveel budget is er beschikbaar voor die groei?
  • Of wil je het budget optimaliseren?
  • Wil je marktaandeel veroveren van je concurrenten?
  • Wil je nieuwe markten aanboren?
  • Wat is de staat van je website/platform?
  • Heb je een developer die meewerkt?
  • Wie is je doelgroep? Zijn er personas beschikbaar?
  • Etc..
Hide
Large
30px

In vrijwel alle online marketingstrategieën spelen dezelfde grote pijlers dominante rollen.

Zoekmachinemarketing

Hieronder verstaan we zowel het betaalde (i.e. Google Adwords, BingAds) als het onbetaalde (Organische) zoekverkeer. Zoekmachine marketing zit voornamelijk onderaan de marketingfunnel omdat de intentie duidelijk en goed afgevangen kan worden. Budgettair is zoekmachinemarketing daarom het snelst onder controle en vrijwel altijd winstgevend te maken.

Hierdoor kan je vrij snel groei en winst realiseren welke je kan inzetten voor andere online marketingkanalen hoger in de funnel. Dit maakt zoekmachinemarketing een basispijler die in de meeste gevallen het eerst wordt opgepakt vanuit de online marketingstrategie.

Sales gedreven doelstellingen verschillen absoluut van branding gedreven doelstellingen en beïnvloeden de prioriteit van zoekmachinemarketing t.o.v. de andere kanalen.

Deze pijler van de online marketingstrategie bestaat voornamelijk uit adverteren in Google en Bing, technische zoekmachine optimalisatie, on-page zoekmachine optimalisatie en off-page zoekmachine optimalisatie.

WebAnalytics & Business Intelligence

Zonder correcte data in websitegebruik en campagneprestaties kan er geen goede opvolging zijn voor de online marketingstrategie. Correctheid van Analytics en Tag Manager zijn daarmee integraal onderdeel bij de start van iedere samenwerking.

Samen vertalen we de marketingdoelstellingen naar heldere KPIs. Deze KPIs zetten we om in een meetplan voor de website(s). En meetplannen worden vervolgens door ons of met ondersteuning van ons geïmplementeerd. Na implementatie komt te interpretatie van de data. De data zetten we om in business intelligence waarmee we door optimaliseren.

Voor het bepalen van het meetplan kan er gedacht worden aan de volgende vraagstukken: correctheid technische implementatie, acties om door te meten, doelconversies bepalen, e-commerce functies optimaal benutten, correct gebruik Google Tag Manager, dashboarding en rapportage behoeften.


Display/Bannering/RTB

De mogelijkheden van de display- kanalen zijn vrijwel grenzeloos en elke dag komen er nieuwe ontwikkelingen bij. Voor sales gedreven strategieën adviseren we in basis te starten met een stukje retargeting en prospecting waarbij je snel kan uitbreiden, afhankelijk van het resultaat, naar zaken als DoubleClick, Adroll, Criteo, Premium Display, Youtube/Video en Gmail Sponsored Promotions.

Display is een enorm krachtig kanaal met een breed bereik voor branding doelstellingen. Wanneer het groeien van de merknaam onderdeel is van de online marketingstrategie zullen de display-kanalen een leidende rol spelen in de aanpak.

Om de online marketingstrategie te bepalen binnen de display-kanalen zullen we ons samen over enkele vraagstukken buigen. Denk hierbij aan o.a.:

  • Heb ik een sales en/of branding doelstelling?
  • Waar zit mijn doelgroep online?
  • Wat wil ik tegen mijn doelgroep zeggen?
  • Wat verwacht ik van mijn doelgroep?
  • Hoe wil ik deze kanalen doormeten en evalueren?
  • Etc.

Alle andere aspecten van een goede online marketingstrategie zijn vrijwel altijd aanvullend op bovenstaande. Uiteraard zijn er uitzonderingen en bedrijven die zich zeer succesvol op social media marketing richten of puur op e-mail marketing of video advertising. Dat zal waarschijnlijk dan zijn omdat hun doelgroep zich in mindere mate begeeft op search gebied. Als voorbeeld een benzinepomphouder; Deze hoeft niet direct met SEO aan de slag (behalve zijn Google Mijn Bedrijf en wat relevante content), deze zal juist met social media gave acties kunnen uitzetten.

Ieder bedrijf is echter anders en behoeft daarmee altijd een aanpak op maat. We zijn niet bang om onze aanpak te delen in een kennismakingsgesprek en/of vervolgtraject. We zijn er namelijk van overtuigd dat het niet de theorie is die het maximale uit een complete online marketingstrategie haalt, maar de persoon die deze bedenkt, bewaakt en uitrolt.

Aan de hand van jouw doelstellingen en wensen kunnen we een passend voorstel maken. Je zult merken dat we direct en helder zijn in de communicatie. We hebben dan ook geen salesafdeling met accountmanagers; alles verloopt via de marketeers. Lekker efficiënt, overzichtelijk en geen ruis op de lijn!

Wanneer je ervoor kiest om met ons samen te werken krijg je een vaste marketeer. Een marketeer die bij jullie normen, waarden en werkwijze past. Iedere marketeer is anders, aan de hand van kleuren profielen en kennismakingsgesprekken zorgen we samen dat de juiste marketeer met jullie gaat samenwerken.

Show
Large
30px
Hide
Large
30px