Betere klantenbinding dankzij marketing automation

Voor bedrijven en winkels is het van groot belang om potentiële en bestaande klanten aan zich te binden. Zonder actieve clientèle heeft een onderneming immers geen bestaansrecht. Door de hoge mate van concurrentie en grotere anonimiteit is het voor online ondernemers nog minder eenvoudig om klanten vast te houden. Voor een betere klantenbinding die zich tegelijkertijd richt op meer omzet en het genereren van leads is een marketing automation specialist daarom essentieel. Envoker is een expert in het op deze manier verkrijgen van sales qualified leads.

Wat houdt marketing automation precies in?

Marketing-automation betekent het implementeren van diverse geautomatiseerde systemen om leads en prospects aan je bedrijf, webshop, of website te binden en doelgericht te begeleiden tijdens hun customer journey. Op beslissende momenten binnen de klantreis wordt bepaalde informatie naar hen verzonden die aansluit bij de informatiebehoefte. Doorgaans gebeurt dit via e-mail en zijn uiteenlopende triggers bepalend voor wanneer welke informatie wordt verstuurd.

Het streven is dat deze leads een conversie uitvoeren op het platform, en uiteindelijk vaste klanten worden. Een dergelijke marketing automation strategie brengt twee werelden samen: marketingcommunicatie en softwaretechnologie. Tijdens een automationtraject meten wij de gehele keten van online interacties door van potentiële klanten. Zo bouwen we van elke lead of prospect een uitgebreid profiel op, waarmee we in staat zijn om op intelligente wijze een geautomatiseerde dialoog met hen te voeren.

Enthousiast en klaar om aan de slag te gaan?

Wij zeker! Neem direct contact met ons.

Marketing automation en customer journey

Binnen een customer journey zijn drie vaste stadia aan te wijzen die de klant meestal doorloopt. Google omschrijft deze met de termen ‘see’, ‘think’ en ‘do’. De ‘see’-fase impliceert het moment waarop men bekend raakt met het bestaan van een merk, product of dienst. Gedurende het ‘think’-stadium overweegt een prospect of lead of deze behoefte heeft aan hetgeen het bedrijf te bieden heeft. Wanneer de online bezoeker op het ‘do’-punt aankomt betekent dit dat daadwerkelijk een aankoop (of andere conversie) plaatsvindt. Tijdens deze customer journey kan je een automationtraject realiseren met behulp van de technische mogelijkheden van je marketingtools. Door het uitwerken van de bovengenoemde drie stadia zet je op efficiënte wijze aanzienlijk meer marketing qualified leads om in sales qualified leads. Daarbij spelen geautomatiseerde online triggers en processen dus een belangrijke rol.

Ideeën voor marketing automation strategie

Er zijn verschillende manieren om een automationstrategie vorm te geven. Wanneer een lead voor het eerst belangstelling toont en zich bijvoorbeeld aanmeldt voor je nieuwsbrief moet je direct reageren. Dit kan met een welkomstmail waarmee je onderneming onder de aandacht blijft. De tweede fase bestaat uit leadnurturing. Dit behelst het versturen van e-mails om een geïnteresseerde prospect te converteren tot een klant. Als meer tijd nodig is kan je deze nurturefase uitbreiden met concrete en gepersonaliseerde aanbiedingen. Omdat na een eerste aankoop 80% van de leads verloren gaat, is als onderdeel van marketing automation een e-mailcampagne gericht op klantbehoud eveneens cruciaal. Tot slot wil je dat positieve klantbelevingen worden gedeeld via sociale media, want tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Marketing automation specialist Envoker helpt je met het opzetten van een doeltreffend marketing-automationprogramma.

 

 

Bij het converteren van potentieel geïnteresseerden van je website of online winkel naar actieve klanten is de laatste ontzettend belangrijk. Dit is immers het moment waarop een bestelling geplaatst en betaald wordt. Er gaat echter een heel traject aan vooraf voordat een bezoeker van je website zover komt. Een afgeronde en winstgevende conversie neemt over het algemeen dan ook meerdere dagen en websitebezoeken in beslag. Envoker brengt de totale customer journey met behulp van een zogeheten conversieattributie model voor jouw organisatie in beeld.

Blijf op de hoogte van het online marketing nieuws!

Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief naar onze klanten én geïnteresseerden. Deze nieuwsbrief staat vol met de laatste nieuwtjes op online marketing gebied. Wil je dus op een eenvoudige manier op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied schrijf je dan snel in!

BandenConcurrent
Combell
Decovry
Roompot Vakanties
Connections
Dakenshop
StoryMe
Wellens Men
Bloovi
BTS Tank Solutions
Villapark de Paardekreek
Staen
Thermaalbad Arcen
Halito
Hogenboom Vakantieparken
Novid
Sentia
Pinkminds
Starss
Brandfirm

Contactgegevens

Envoker
Grenadierweg 13
4338 PG Middelburg

info@envoker.nl
+31 6 14 18 06 24