Iedereen heeft tegenwoordig wel eens te maken gehad met een chatbot. Je ziet ze steeds vaker op je beeldscherm verschijnen als je een website opent. Het gaat verder dan alleen website, ze worden ook ingezet via verschillende messaging apps zoals Facebook en WhatsApp. 

Een chatbot is eigenlijk geautomatiseerd een gesprek voeren. Iemand stelt via de chat een vraag en de chatbot reageert hier automatisch op. Chatbots leren van interacties die al eerder plaatsgevonden hebben. Hoe meer mensen dus gebruik maken van chatbots hoe beter deze zich ontwikkelt.

Steeds meer organisaties maken gebruik van chatbots. Dit doen ze omdat het voor hun medewerkers veel werk uit handen kan nemen. Hiernaast hebben klanten steeds hogere eisen. Ze willen namelijk snel geholpen worden en ook het liefst 24/7 iemand kunnen bereiken en dankzij chatbots kan dit. Het lijdt dus tot een efficiënte manier van werken en een positievere ervaring van je klanten.

Ook Facebook is bezig met het steeds meer implementeren van chatbots. Op Facebook kunnen bedrijven een chatbot aanmaken. Deze wordt dan gekoppeld aan het zakelijke Facebook profiel. Op deze manier kan snel en gemakkelijk met de klant gecommuniceerd worden.

Chatbots kunnen helaas niet alles begrijpen, dit kan leiden tot irritaties bij de klant. Het is dus wel verstandig om medewerkers te hebben die waar nodig bij kunnen springen met het communiceren met je klanten. Dit is een voorbeeld van een nadeel van Chatbots. Andere nadelen en voordelen van Chatbots zijn hieronder kort benoemd.

 

In de toekomst krijgen Chatbots een steeds grotere rol. Ze zullen steeds beter antwoord kunnen geven op vragen en ze worden steeds menselijker gemaakt. Hierdoor wordt het verschil tussen een gesprek voeren met een chatbot of met een mens steeds minder zichtbaar.