Zoekmachine adverteren stimuleert vindbaarheid

Het gevecht om een positie in de bovenste regionen van de zoekmachines kan op meerdere manieren worden geleverd. Met bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie middels het aanbrengen van verbeteringen en wijzigingen rond je website of webshop, staat adverteren op zoekmachines namelijk eveneens tot je beschikking.

Zoekmachine adverteren wordt ook wel Search Engine Advertising of SEA genoemd. Je online marketing begint op deze manier met een hele andere strategie en doelstelling in zoekmachines zoals Google en Bing.

Omdat dit om de nodige vakkennis vraagt, is je zoekmachine adverteren uitbesteden aan de Google AdWords specialisten van Envoker een verstandige keuze. Een goede Google Ads campagne opzetten vraagt behoorlijk wat denkwerk. We moeten niet alleen rekening houden met je totale strategie maar ook zorgen dat deze campagnes winstgevend zijn voor je. 

Gevonden worden dankzij zoekmachine advertenties

Search engines vormen voor veel mensen het startpunt op het internet bij de aanschaf van een product of dienst of als ze op zoek zijn naar informatie. Ondernemingen doen er middels digitale marketing campagnes daarom alles aan om een hoge ranking te krijgen op de voor hun relevante zoekwoorden en zoektermen. De websites die bovenaan in de zoekresultaten verschijnen ontvangen immers de meeste potentiële klanten en geïnteresseerden.

Om dit te bereiken richt een goede online marketing strategie zich vaak in basis ook op het verbeteren en aanpassen van de webshop of -site. Dit bestaat bijvoorbeeld uit het toevoegen van belangrijke woorden en termen aan de webcontent en het optimaliseren van het technische gedeelte achter de internetsite. Ook de autoriteit van de website mag je hier niet in vergeten. Dit is echter een investering waar niet iedereen op kan wachten.

Het is fijn een partner-in-crime te hebben waarop je kan terugvallen voor een second opinion

We doen voor onze media-brands met regelmaat beroep op de expertise van Envoker. Hoewel we intern heel wat kennis hebben, is het fijn een partner-in-crime te hebben waarop je kan terugvallen voor een second opinion, het sparren over de beste strategie of gewoon de extra handjes die nodig zijn om een project rond te krijgen. In Envoker hebben we voor het eerst een transparant bureau gevonden dat met plezier haar kennis deelt en pragmatisch meedenkt. De communicatie loopt altijd snel en direct, wat voor een online media-bedrijf als het onze gewoonweg essentieel is. En misschien nog het belangrijkste: de resultaten zijn er. Het verschil met andere bureaus komt meteen bovendrijven.

Kevin Van der Straeten Kevin Van der Straeten
Managing Mind | Pinkminds

Ik hou van de no-nonsense, resultaat gefocuste aanpak van Envoker.

Ik hou van de no-nonsense, resultaat gefocuste aanpak van Envoker. Ze hebben de nodige ervaring en kennis in huis om strategisch mee te denken op elk niveau. Daarnaast kan je ook voor uitvoerende taken meer dan gerust zijn van een correcte aanpak, met focus op de doelstellingen.

Nick Boterberg Nick Boterberg
Senior Online Marketeer | Combell

Envoker is voor Roompot van grote waarde geweest in het maken van fundamentele keuzes daarin en met fantastisch resultaat.

Een open-minded, kritische én energieke club met ontzettend veel know-how over vrijwel alle aspecten van digitale marketing. Of het nu gaat over advertising, attributie, budgetten of strategische keuzes; Envoker is voor Roompot van grote waarde geweest in het maken van fundamentele keuzes daarin en met fantastisch resultaat!

Wesley Koolen Wesley Koolen
E-Commerce Manager | Roompot Vakanties

Communicatie, advies en strategie staan voor mij centraal in onze samenwerking met Envoker

“Vanuit Roompot zijn we zeer te spreken over de samenwerking. Communicatie, advies en strategie staan voor mij centraal in onze samenwerking met Envoker. Online marketing is een belangrijk onderdeel van onze totale marketing strategie, hiervoor leveren de marketeers van Envoker al jaren een grote bijdrage. De resultaten hieruit volgend zijn jaar op jaar zeer positief!"

Laura Ligthart Laura Ligthart
Director Sales | Roompot Vakanties

Een zeer kundige enthousiaste club, die met hun hoge kennisniveau out of the box durven te denken.

Een zeer kundige enthousiaste club, die met hun hoge kennisniveau out of the box durven te denken. Het resultaat is een zeer uitdagende online groeistrategie met bijbehorende begroting waarbij beschikbaar budget en ROAS maatgevend zijn.

Jornt de Meurichy Jornt de Meurichy
Online Traffic Manager | Roompot Vakanties

Google Ads levert snel resultaat

Voor snel resultaat is het belangrijk om te besluiten om in ieder geval een SEA campagne op te starten. Zoekmachine adverteren verzekert je van een toppositie in de search engines en, afhankelijk van je budget en doelstellingen, op meerdere pagina’s en over alle alle fases van de customer journey en zoekopdrachten heen.

Een ander mooi voordeel is dat je met je Google Ads campagnes heel gemakkelijk ervaringen op kan doen die je kan gebruiken voor je SEO strategie. Het liefst gaan beide echter hand in hand want de intentie achter een zoekopdracht veranderd natuurlijk niet of je er nu direct of indirect voor betaald. De keuze wanneer te starten met zoekmachine adverteren is dus echt afhankelijk van jouw doelstellingen op korte en lange termijn.

seo versus sea

Advertenties in alle belangrijke zoekmachines

Net als het geval is bij reguliere advertenties is het laten plaatsen van search engine ads een vorm van betaald adverteren. Het zijn de zoekmachines zelf die de ruimte op hun pagina’s beschikbaar stellen. Elke zoekmachine heeft zijn eigen advertentieprogramma om dit mee te doen. Bij Google is dat Google Ads (ook wel Google AdWords genoemd), terwijl adverteren via concurrent Bing in goede banen wordt geleid door Bing Ads. Bing heeft de naam van zijn advertentieprogramma overigens gewijzigd in Microsoft Advertising. Veel bedrijven weten niet dat Microsoft Advertising grofweg toch nog voor 5% van je bezoekers kan opleveren. 

Financieel kleven er aan SEA relatief weinig risico’s en kan het een hoog rendement opleveren. Wanneer je ervoor kiest om voor adverteren zoekmachines in te zetten, betaal je namelijk pas als een internetgebruiker op jouw advertentie klikt. Deze wijze van ‘no cure, no pay’-adverteren heet in marketingtermen pay per click oftwel ppc.

Onze diensten

Adverteren Google

Google Adwords is een fantastisch kanaal om direct je doelgroep met de juiste boodschap te bereiken. Ad hoc de online boodschap en strategie meebewegen met de focus van je bedrijf is een eitje. (Beter) resultaat is gegarandeerd bij het efficiënt en doordacht inzetten van Google Adwords.

Adverteren Google

Adverteren Bing

Bing ads is een fantastisch kanaal om direct je doelgroep met de juiste boodschap te bereiken. Ad hoc de online boodschap en strategie meebewegen met de focus van je bedrijf is een eitje. (Beter) resultaat is gegarandeerd bij het efficiënt en doordacht inzetten van Bing ads.

Adverteren Bing

Jouw bedrijf aan kop met SEA marketing

Een groot voordeel van ppc search engine marketing is dat je internetsite boven de natuurlijke zoekresultaten verschijnt. Omdat voor deze lagere posities geen geld wordt afgedragen, noemt men die ook wel organische zoekresultaten. De betaalde advertenties die de resultatenpagina’s aanvoeren, zijn op het eerste gezicht niet te onderscheiden van de organisch gevonden websites.

Om aan te geven dat de topresultaten deel uitmaken van een marketing campagne rond zoekmachine adverteren staat er een icoontje met ‘Ad’ bij. Dit is de afkorting voor het Engelse woord ‘advert’. Direct onder de betaalde zoekresultaten staat vaak een Google-kaart met lokale bedrijven die voldoen aan de ingetypte zoekterm. Dit is wel afhankelijk van naar welke zaken mensen op zoek zijn.

Uiteraard is het verder zo dat Bing en Google SEA advertenties alleen tonen wanneer op voor jouw bedrijf of organisatie relevante woorden en termen is gezocht. Deze zoekwoorden kan je op voorhand goed inschatten door onderzoek te doen naar je concurrenten. Welke zoekwoorden ze op adverteren, waar ze focus leggen en welk soort advertenties ze gebruiken.

Hieronder een voorbeeld van de maand augustus 2019 voor het zoekwoord vliegtickets.

sea concurrentie onderzoek

Blijf op de hoogte van het online marketing nieuws!

Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief naar onze klanten én geïnteresseerden. Deze nieuwsbrief staat vol met de laatste nieuwtjes op online marketing gebied. Wil je dus op een eenvoudige manier op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied schrijf je dan snel in!

SEA Campagne in de customer journey

Uitgevoerd door mensen met knowhow, enthousiasme en passie voor e-marketing is adverteren in zoekmachines een zeer aantrekkelijk alternatief. Vooral ook om potentiële klanten, prospects en leads aan je te binden en onbewust te bewegen tot een online bestelling of contact- of informatieaanvraag.

Dit maakt eeen campagne SEA tot een belangrijk hulpmiddel in een See Think Do traject. Hierbij worden websitebezoekers subtiel met waardevolle content richting een aankoop gestuurd. Mensen die je website eerder hebben bezocht of jouw product of dienst hebben bekeken, krijgen dan je advertentie namelijk opnieuw te zien wanneer zij vergelijkbare zoekwoorden intypen.

Wil je ervaren wat SEA kan doen voor jouw bedrijf? Onze experts in adwords voorzien je graag van nadere informatie met betrekking tot het zoekmachine adverteren.

Enthousiast en klaar om aan de slag te gaan?

Wij zeker! Neem direct contact met ons.

Adverteren via zoekmachines vereist vooronderzoek

Om de campagne rendabel te maken moet je dus eerst weten wat de belangrijkste zoektermen en -woorden zijn. Daarvoor is een analyse van je site of shop noodzakelijk. Op basis van de kwaliteit en relevantie van je keywords, advertentie en de hieraan gelinkte website of landingspagina bepaalt Google namelijk je ‘quality score’.

De te betalen prijs per klik en je positie tussen de betaalde advertenties is verder afhankelijk van je ‘ad rank’. Een zoekwoord onderzoek net zo volledig als bij een zoekmachine optimalisatie traject is niet nodig. Echter er moet wel over dezelfde zaken worden nagedacht die voor een gebruiker belangrijk zijn.

Daarom laat je een goede campagne bij voorkeur uitvoeren door een marketeer of Google AdWords expert van Envoker. Wij weten wat nodig is voor een hoge score en ranking.

Google Ad Rank v.s. Quality Score

Ad Rank wil niets anders zeggen dan de positie die jouw advertenties innemen in de resultaten van Google. De advertentieveiling bepaalt door middel van diverse factoren, waaronder je bod en de kwaliteitscore welke advertenties worden weergegeven en hoe hoog deze worden geplaatst. Deze quality score is een cijfer van 1 tot 10 welke aan jouw combinatie van advertentie, zoekwoord en landingspagina wordt meegegeven.

Google Ads berekent de advertentiepositie voor elke advertentie in een veiling. Deze veiling bepaalt je advertentiepositie en of de advertenties in je adwords campagnes überhaupt in aanmerking komen voor weergave. Bekijk zeker de video die dit complexe systeem zeer helder uitlegt.

 

Recente artikelen

Bloovi
Combell
Decovry
Eventplanner.be / .nl
Halito
IgnitionOne
Roompot Vakanties
Verhuurwinkel.nl
Bing Ads
Connections
Dakenshop
Hogenboom Vakantieparken
StoryMe
Wellens Men
BandenConcurrent
Starss
Nilsson
Novid
Pinkminds
Villapark de Paardekreek
Sentia
Thermaalbad Arcen
BTS Tank Solutions
Dr. Feriduni Hair Clinic
LightBrands
Staen
Van Mele Tuinmeubelen
Neapharma
Klok'uus