Het succes van jouw website of webshop wordt niet bepaald door hoeveel bezoekers deze ontvangt, maar door het aantal conversies. Dit kunnen leads, bestellingen of microconversies zoals nieuwsbrief inschrijvingen zijn.
Bezoekers uit je juiste doelgroep naar jouw website genereren is uiteraard de eerste stap op weg naar het verhogen van je omzet. Wanneer de conversieratio zich echter niet verhoudt tot het aantal unieke bezoekers, is de volgende stap het uitvoeren van een gedegen conversie optimalisatie (CRO) traject.
Om meer conversies te bereiken heb je baat bij een conversie optimalisatie meting. Je wilt immers exact weten hoe je site presteert. Op basis van dit onderzoek ontstaat een representatief beeld van hoe vaak iedere pagina bezocht wordt en welke acties bezoekers erop ondernemen. Een conversie optimalisatie bureau kan je hierbij helpen.
Voor veel bedrijven staat het concept van meer conversies gelijk aan betere verkoopresultaten. De term ‘conversie’ is toch een breed begrip en heeft binnen digitale marketing betrekking op uiteenlopende acties van de bezoekers en je doelgroep. Dit kan het kopen van een dienst of product zijn, het ‘liken’ van je social media, het zich aanmelden voor je nieuwsbrief, het indienen van een offerteaanvraag of het downloaden van informatie. Hoewel het doel van een conversie optimalisatie dus een hogere conversieratio is door het wegnemen van pijnpunten voor je bezoekers bepaalt de specifieke situatie op een website wat dit in de praktijk betekent. Vooral bij webshops zijn meer transacties of een hogere orderwaarde het streven voor een conversie optimalisatie specialist.
Een logisch gevolg van het onderzoek is uiteindelijk het opzetten van A/B testen met bijvoorbeeld Visual Website Optimizer of Google Optimize. Hierbij test een conversie optimalisatie specialist twee versies van een pagina, zodat ze kunnen beoordelen hoe deze individueel presteren. De helft van je bezoekers krijgt de ene pagina te zien en de rest de andere. Het verschil tussen beide pagina’s betreft een klein detail, bijvoorbeeld de call to action of een anders onderdeel uit het set met hypotheses. Daardoor wordt snel duidelijk welke variant de beste resultaten oplevert en waarom.
Wil je met deze methode B2B sites met relatief weinig bezoekers testen? Dan is het vanwege de lagere bezoekersaantallen beter om grotere onderlinge wijzigingen aan te brengen. Google Analytics biedt goede ondersteuning voor alle bekende A/B testing tools. Je kunt hiervoor de hulp inschakelen van een conversie optimalisatie bureau.
Om meer conversies te genereren heb je met je website of webshop veel baat bij een persoonlijk conversie optimalisatie plan. Dit plan wordt aan de hand van een conversie optimalisatie framework opgezet en omvat op zijn minst de volgende onderdelen om een goed beeld te krijgen bij de knelpunten op jouw platform.
Met dit onderzoek ontstaat een representatief beeld over waar de knelpunten zitten op zowel het technische vlak, content vlak als jouw positie vergeleken met de concurrenten.
Door aan de hand van goed plan conversie optimalisatie uit te voeren, wordt een duidelijke doelstelling of uiteindelijk resultaat overeengekomen in het testplan. In de volgende fase gaat de conversie optimalisatie specialist de hypotheses testen aan de hand van A/B testen en bekijken ze of de gemaakte aanpassing een positief effect heeft op de cijfers.
Het doen van een goed conversie optimalisatie traject is een veelomvattende ambitie, die langere tijd in beslag neemt en continu moet worden gemonitord. Niet alleen is voor het onderzoek tijd nodig, ook kost het uitwerken van een A/B test zowel tijd als resources. Daarom is het belangrijk om je verwachtingen juist te hebben als je met een conversie optimalisatie bureau aan de slag gaat.
Naast diverse gerichte testen is het ook belangrijk om aan de slag te gaan met je value propostion zodat we onder andere de USP’s van je website webshop meer benadrukken of meten hoe we jouw online marketing krachtiger kunnen inzetten vergeleken met je concurrenten. Door alle aspecten erbij te betrekken, met jou in overleg te blijven, vooruit te denken en in te zetten op performance zijn meer conversies slechts een kwestie van tijd.
Envoker
Schuverweg 2
4462 HK
Goes
+31 113405700
info@envoker.com