Inzichten in de customer journey maken klantgerichte campagnes mogelijk. Om je website of webshop of je campagnes meer te laten renderen, is een afgewogen digital marketingstrategie noodzakelijk. Hierbij is het van belang dat zowel de customer journey als de belangen van jouw doelgroep inzichtelijk worden gemaakt. Door de reis die de klant onderneemt in kaart te brengen kom je erachter welke online weg deze aflegt om bij de website van jouw organisatie of onderneming uit te komen.
Hierdoor weet je ook welke kanalen je nog meer kunt inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Op die manier kan je je marketing laten ontwikkelen vanuit het perspectief van de online bezoeker. Het uiteindelijke doel is om de potentiële klanten naar je webshop of website zien te krijgen. In het meest ideale geval ondernemen ze een gewenste actie, zoals een aankoop.
Om goed overzicht te krijgen van de klantreis, is er een mogelijkheid om aan de hand van de beschikbare data de customer journey van elke prospect te traceren. Vervolgens kun je per fase van de klantreis bepalen welke boodschap je wilt overbrengen. Het doel is om hen procesmatig naar de volgende fase te brengen en hen uiteindelijk te binden aan jouw bedrijf of organisatie. Met de beschikbare data kun je meer inzicht krijgen via welke affiliates, landingspagina's, social-mediakanalen of campagnes jouw website of webwinkel is gevonden. Hierdoor krijg je een nauwkeurig beeld van de route die een bezoeker aflegt voordat men op jouw website terecht komt of een aankoop doet. Met behulp van deze gegevens kun je geïnteresseerden en potentiële klanten actief bewegen tot het doen van een online aankoop.
Weten waar je doelgroep zich bevindt en hoe je je websitebezoekers subtiel aanstuurt als zij hun customer journey maken, is fundamentele informatie voor het succes van je bedrijf. Hiermee kun je namelijk inschatten welke vervolgstappen een geïnteresseerde lead gaat zetten in het aankoopproces. Op basis daarvan kun je ze helpen en actief invloed uitoefenen op de reis die een klant onderneemt. De achterliggende marketinggedachte is dat je hierdoor op het juiste moment de juiste boodschap via de juiste kanalen aan de potentiële klant kan tonen.
Een heldere en goed uitgewerkte customer journey map maakt dat je bij het motiveren van mogelijke klanten een paar stappen vooruit kunt denken. Zo ben je er op beslissingsmomenten in elke fase bij om een bestelling of andere belangrijke actie te stimuleren. Dat is alleen mogelijk als klantenreizen uitvoerig in kaart gebracht zijn.
Het in kaart brengen van de volledige customer journey heeft een aantal voordelen en het effect is tweeledig. Enerzijds zorg je ervoor dat prospects eenvoudig door je shop kunnen navigeren en anderzijds zorg je ervoor dat dit proces het gebruiksgemak van je website aantrekkelijker maakt. Daardoor zijn potentiële klanten eerder geneigd terug te keren om een voorgenomen online aankoop af te ronden.
Duidelijke gegevens met betrekking tot de customer journey maken het een stuk gemakkelijker om in te spelen op de online behoeften van de klant. Het optimaliseren van de klantbeleving op je website realiseer je met informatie die het onderzoek naar de klantreizen van jouw bezoekers oplevert. Het vasthouden en laten terugkeren van prospects maakt daar eveneens deel van uit.
Inzicht hebben in de klantreis en hierop inspelen werkt hoe dan ook in je voordeel. Meer verkopen, meer loyale websitebezoekers en een grotere klantenkring komen echter niet vanzelf. Om te weten hoe je dit bereikt en online bezoekers ertoe aan te sporen een complete journey te maken inclusief aankoop, is een ervaren marketeer noodzakelijk. Geen enkele klantreis is namelijk gelijk en voor vrijwel elke prospect zullen daarom specifieke aanpassingen moeten worden gemaakt om toe te werken naar het gewenste eindresultaat.
Dit betreft niet alleen je daadwerkelijke webshop of website, maar ook je ondersteunende online activiteiten. Welke kanalen dat zijn wisselt per ondernemer, maar je kunt bijvoorbeeld denken aan social media als Twitter, Facebook, Instagram en YouTube. Neem contact op met een customer journey expert van Envoker om jouw internetsites winstgevender en klantvriendelijker te maken.
Envoker
Schuverweg 2
4462 HK
Goes
+31 113405700
info@envoker.com