Data & Web Analytics

Specialismes

Resultaatgerichte
Data & Web Analytics

Ontdek Data & Web Analytics
Onze klanten
Data en Web Analytics referenties
Installatiebalie GrootPlezier Pak Aanhangwagens Imkershop Chevaldo Elcee Good Hope GGZ Saman Groep OSU Gifts Hello Archie Veritas Dakenshop Thuisbakkerswinkel Brico Depot Zeven CPS Wellens Men Van Mele Roompot Verhuurwinkel Eco-Point Auto Poppe Ballonvaren Zeeland Pier 7 CarCollect Slaapwel Boulevard 17 CPE Nederland Bushcraftshop Getaway Travel Morres Dr. Feriduni Motoport Goes Easy2Rent Aanhangwagens XXL West-Brabant Horecaservice Nevejan Landal GreenParks Local Touch Travel Timesavers Energetica Natura INNO NRV Rondreizen Dierenwereld XL Installatiebalie GrootPlezier Pak Aanhangwagens Imkershop Chevaldo Elcee Good Hope GGZ Saman Groep OSU Gifts Hello Archie Veritas Dakenshop Thuisbakkerswinkel Brico Depot Zeven CPS Wellens Men Van Mele Roompot Verhuurwinkel Eco-Point Auto Poppe Ballonvaren Zeeland Pier 7 CarCollect Slaapwel Boulevard 17 CPE Nederland Bushcraftshop Getaway Travel Morres Dr. Feriduni Motoport Goes Easy2Rent Aanhangwagens XXL West-Brabant Horecaservice Nevejan Landal GreenParks Local Touch Travel Timesavers Energetica Natura INNO NRV Rondreizen Dierenwereld XL

Data & Web Analytics

Het kunnen aflezen en correct interpreteren van data die binnen komt in je webanalytics pakket is van groot belang voor het maken van de juiste keuzes bij het beheer van een online marketing campagne of webshop. Dankzij data analyse van o.a. gebruikersgedrag, snelheid, exit rates, statistieken, heatmaps en clickmaps kan onder meer worden onderzocht hoe een website presteert, of een opgezette online marketing strategie effect heeft en waar je bezoekers afhaken tijdens hun bezoek aan je website of webshop.

De informatie die wij uit web analytics data kunnen aflezen is enorm uitgebreid. Hoewel essentieel is het verschaffen van inzicht in het effect van een lopende campagne er maar een beperkt onderdeel van. Analytics data stellen je ook in staat om een beeld te krijgen van de user experience. Hiermee worden eventuele knelpunten op een website duidelijk. Een stijgend aantal bezoekers dat zich niet vertaalt naar een hogere conversie ratio vraagt bijvoorbeeld om extra onderzoek. Dit onderzoek noemen we conversie optimalisatie (CRO).

Waarom Data & Web Analytics?

Meer inzicht

Alle data visueel en begrijpelijk weergegeven.

Meer visibiliteit

Weten wat er op je website gebeurt en hierop inspelen.

Meer sales

Direct reageren op de data leidt tot meer sales.

Meer traffic

Onderzoek waar de bezoeker afhaakt door data analyse.

Roompot Business

+152%In het aantal organische bezoekers

Uitgelichte case: Roompot Business

Top 10 positie veroveren in Google door zoekmachine optimalisatie

+152%In het aantal organische bezoekers

Positie-
stijging
Gemiddeld 10 posities gestegen over alle zoekwoorden

Top 3Met 39 nieuwe zoekwoorden binnengekomen op de top 3

We zijn erg tevreden over de samenwerking met Envoker. We hebben samen mooie resultaten behaald en kijken uit naar de verdere samenwerking.

Lees de volledige case

Het belang van web analytics

Om een succesvolle online marketing strategie of campagne uit te rollen moet je weten wat er op je website gebeurt. Om dat inzichtelijk te maken is een goede analyse van prestatierapporten, statistische gegevens, grafieken en andere cijfers noodzakelijk. Je krijgt inzicht in het verkeer van, naar en op je site, ontdekt waar verbeteringen wenselijk zijn en leert met welke content je je website bezoekers kunt motiveren en interesseren. Dankzij de kennis die Google Analytics en overeenkomstige pakketten opleveren, kan je bovendien direct reageren op deze informatie. Wat voor jouw website of webshop nodig is is afhankelijk van veel zaken en webanalytics data geeft je daarbij een schat aan onmisbare informatie.

Maatwerk op basis van je website

Analytics data brengt uitstekend in beeld wat zich achter de schermen van je website of webshop afspeelt en vormt de ruggengraat van het bijsturen online marketing strategie. Wat statistische data echter niet kunnen bieden, is een draaiboek of klinkklare oplossing voor je campagnes en het doormeten hiervan. Omdat elke onderneming, organisatie, webshop of -website anders is, is anticiperen en de juiste inzichten naar boven halen een kwestie van maatwerk.

Wat voor het ene bedrijf tot een aanzienlijke stijging van bezoekers en potentiële klanten heeft geleid, hoeft niet voor een ander bedrijf te werken. Hierdoor zijn er geen standaardoplossingen waarop een online marketeer kan terugvallen. Het resultaat is een unieke en doelgerichte uitwerking van de rapportages op maat die gebaseerd moet zijn op de doelstellingen van jouw organisatie. Natuurlijk kan dit alles ook worden uitgewerkt in een duidelijk online marketing dashboard via bijvoorbeeld Google Data Studio.

De mogelijkheden van web analytics

Verder wordt door middel van webanalytics de customer journey in beeld gebracht. Vanzelfsprekend kan je eveneens analyses maken van je social media strategie. Ook Facebook en Google Analytics geven veel statistische gegevens, variërend van bezoekersaantallen tot hoeveel mensen je post heeft bereikt.

Zelf gebruiken we bij Envoker naast Google Tag Manager, Google Analytics, SemRush en Supermetrics ook Google Data Studio. Supermetrics is een plugin voor Google Data Studio en Google Sheets die naadloos samenwerkt met honderden bronnen van informatie en online marketing kanalen. Hierdoor kan je gemakkelijk diverse campagnes aan data bij elkaar plaatsen en in één overzichtelijk marketing dashboard krijgen.

DRIVEN BY PERFORMANCE

Conversie Attributie en Customer Journey

Google Analytics werkt op basis van het zogenaamde "last indirect click" principe. Dat wil zeggen dat ze vooral naar de laatste klik in de customer journey kijken om een bezoeker te beoordelen en waarde toe te kennen aan een campagne. Zeker niet voor alle online marketing uitingen is dat de juiste manier om naar deze data te kijken. In Google Analytics is dit goed terug te zien als men kijkt naar de conversiepaden van een gebruiker.

Zeer belangrijk is het dus voor elke online marketing strategie om de klantenreis goed in kaart te brengen en waar nodig conversie attributie toe te passen op de data. Dit kan je doen door gebruik te maken van het See, Think, Do, Care model. Hierdoor is het pas écht mogelijk om alles naar waarde in te schatten maar vooral alle kanalen op de juiste manier bij te sturen.

Onze specialismes

Envoker is een ervaren digital marketing bureau dat alle aspecten van online marketing beheerst en de online marketing strategie van jouw bedrijf samen met jou de aandacht geeft die deze verdient. Daarom maken we elke strategie op maat, afgestemd op je klanten, zodat we samen het maximale resultaat kunnen halen.

Na een uitgebreide analyse en voorgesprek volgt vanzelfsprekend ook heldere communicatie wanneer we samen aan de slag gaan. We beseffen maar al te goed dat we alleen samen met jou de campagnes succesvol kunnen maken. Daarom zijn we een groot voorstander van korte lijnen en proactieve communicatie. Om een effectieve online marketing campagne neer te zetten, hoeven we niet elke week een afspraak te maken om bij elkaar op de koffie te komen. 

Er werken dan ook geen projectmanagers bij ons. Wij prefereren direct contact tussen de klant en de marketeers, zonder tussenkomst van anderen. Zo weten we aan beide kanten waar we aan toe zijn, zodat we alles overzichtelijk en begrijpelijk kunnen houden.

Nieuws

Recente artikelen

Het nut van A/B testen in online marketing
Het nut van A/B testen in online marketing

A/B-testen geldt als een cruciaal hulpmiddel in de snel veranderende wereld van online marketing, waarmee merken het raden naar voorkeuren achterwege kunnen laten en ...

Lees verder
De voordelen van data driven marketing
De voordelen van data driven marketing

In een steeds meer gedigitaliseerde wereld is data driven marketing een belangrijke speler geworden bij het vormgeven van effectieve marketingstrategieën. Het draait ...

Lees verder
Is Google Analytics verboden?
Is Google Analytics verboden?

Sinds begin 2022 is er veel geschreven over Google Analytics. Met name over de vraag: kunnen we Google Analytics nog blijven gebruiken? Er gebeurt veel in de wereld v ...

Lees verder
Contact

Zullen we samen
resultaten boeken?

Léon Maljaars
Specialist

Liever sparren met
onze expert Léon?

Bel of stuur dan direct een mailtje naar onze expert Léon!

SCROLL