Het kunnen aflezen en correct interpreteren van data die binnen komt in je webanalytics pakket is van groot belang voor het maken van de juiste keuzes bij het beheer van een online marketing campagne of webshop. Dankzij data analyse van o.a. gebruikersgedrag, snelheid, exit rates, statistieken, heatmaps en clickmaps kan onder meer worden onderzocht hoe een website presteert, of een opgezette online marketing strategie effect heeft en waar je bezoekers afhaken tijdens hun bezoek aan je website of webshop.
De informatie die wij uit web analytics data kunnen aflezen is enorm uitgebreid. Hoewel essentieel is het verschaffen van inzicht in het effect van een lopende campagne er maar een beperkt onderdeel van. Analytics data stellen je ook in staat om een beeld te krijgen van de user experience. Hiermee worden eventuele knelpunten op een website duidelijk. Een stijgend aantal bezoekers dat zich niet vertaalt naar een hogere conversie ratio vraagt bijvoorbeeld om extra onderzoek. Dit onderzoek noemen we conversie optimalisatie (CRO).
Om een succesvolle online marketing strategie of campagne uit te rollen moet je weten wat er op je website gebeurt. Om dat inzichtelijk te maken is een goede analyse van prestatierapporten, statistische gegevens, grafieken en andere cijfers noodzakelijk. Je krijgt inzicht in het verkeer van, naar en op je site, ontdekt waar verbeteringen wenselijk zijn en leert met welke content je je website bezoekers kunt motiveren en interesseren. Dankzij de kennis die Google Analytics en overeenkomstige pakketten opleveren, kan je bovendien direct reageren op deze informatie. Wat voor jouw website of webshop nodig is is afhankelijk van veel zaken en webanalytics data geeft je daarbij een schat aan onmisbare informatie.
Analytics data brengt uitstekend in beeld wat zich achter de schermen van je website of webshop afspeelt en vormt de ruggengraat van het bijsturen online marketing strategie. Wat statistische data echter niet kunnen bieden, is een draaiboek of klinkklare oplossing voor je campagnes en het doormeten hiervan. Omdat elke onderneming, organisatie, webshop of -website anders is, is anticiperen en de juiste inzichten naar boven halen een kwestie van maatwerk.
Wat voor het ene bedrijf tot een aanzienlijke stijging van bezoekers en potentiële klanten heeft geleid, hoeft niet voor een ander bedrijf te werken. Hierdoor zijn er geen standaardoplossingen waarop een online marketeer kan terugvallen. Het resultaat is een unieke en doelgerichte uitwerking van de rapportages op maat die gebaseerd moet zijn op de doelstellingen van jouw organisatie. Natuurlijk kan dit alles ook worden uitgewerkt in een duidelijk online marketing dashboard via bijvoorbeeld Google Data Studio.
Verder wordt door middel van webanalytics de customer journey in beeld gebracht. Vanzelfsprekend kan je eveneens analyses maken van je social media strategie. Ook Facebook en Google Analytics geven veel statistische gegevens, variërend van bezoekersaantallen tot hoeveel mensen je post heeft bereikt.
Zelf gebruiken we bij Envoker naast Google Tag Manager, Google Analytics, SemRush en Supermetrics ook Google Data Studio. Supermetrics is een plugin voor Google Data Studio en Google Sheets die naadloos samenwerkt met honderden bronnen van informatie en online marketing kanalen. Hierdoor kan je gemakkelijk diverse campagnes aan data bij elkaar plaatsen en in één overzichtelijk marketing dashboard krijgen.
Google Analytics werkt op basis van het zogenaamde "last indirect click" principe. Dat wil zeggen dat ze vooral naar de laatste klik in de customer journey kijken om een bezoeker te beoordelen en waarde toe te kennen aan een campagne. Zeker niet voor alle online marketing uitingen is dat de juiste manier om naar deze data te kijken. In Google Analytics is dit goed terug te zien als men kijkt naar de conversiepaden van een gebruiker.
Zeer belangrijk is het dus voor elke online marketing strategie om de klantenreis goed in kaart te brengen en waar nodig conversie attributie toe te passen op de data. Dit kan je doen door gebruik te maken van het See, Think, Do, Care model. Hierdoor is het pas écht mogelijk om alles naar waarde in te schatten maar vooral alle kanalen op de juiste manier bij te sturen.
Envoker
Schuverweg 2
4462 HK
Goes
+31 113405700
info@envoker.com