Blog

blog

Vertrouwen in een partnership, daar moet je aan blijven werken!

Nieuws
Léon Maljaars

Door Léon Maljaars
Geplaatst op 23 mei 2019 | Bewerkt op 1 december 2023

Vertrouwen in een partnership, daar moet je aan blijven werken!

Over vertrouwen wordt vaak gezegd ‘het komt te voet en gaat te paard’. En dat is zeker waar! Maar waarom blijven klanten dan hangen in een samenwerking waar ze niet tevreden over zijn, waar er zeg maar geen vertrouwen meer is? Ook als ze een overstap maken naar een ander bureau, lijkt het vertrouwen er niet op vooruit te gaan.

Vertrouwen is een thema dat ik vaak tegenkom in mijn dagelijkse werkzaamheden als business developer bij Envoker. Hoe ik hier mee omga, probeer ik in dit blog toe te lichten.

Een vraag die ik eigenlijk altijd stel tijdens een eerste gesprek met een (potentieel) nieuwe klant is, ‘kun je mij eens vertellen welke eisen jij stelt aan een ideale partnership’? De reden hiervoor is eigenlijk heel eenvoudig, ik wil graag inzicht krijgen in de wensen, verwachtingen, maar zeker ook de bezwaren van de persoon die ik tegenover mij heb zitten.

Je zult denken, bezwaren? 

Jazeker, deze zijn namelijk bepalend in het beslissingsproces van de klant. Immers, beslissingen zijn altijd emotioneel gedreven en door het boven tafel krijgen van de bezwaren heb je pas echt goed inzicht in waarom een klant een bepaalde beslissing juist wel of niet neemt.

En de antwoorden op bovenstaande vraag zijn vaak al even divers als het groeiende klantenbestand van Envoker. Zeker nu we gericht en toch ook op onze eigen(wijze) manier de markt benaderen, zit ik bij een groot aantal verschillende en leuke leads aan tafel. Die stuk voor stuk en allemaal op hun eigen manier tegen een online marketing uitdaging aanlopen.

Maar….

Bij de gesprekken die ik voer merk ik ook op dat er een rode draad lijkt te zijn in de reacties. Hiermee bedoel ik dat bepaalde thematiek vaak terug lijkt te komen. En dan heb ik het niet over de standaard reacties ‘we hebben al een bureau’ of ‘ik wil het allemaal zelf gaan doen’.

Nee, deze reacties zitten allemaal in dezelfde (ongrijpbare) hoek, namelijk vertrouwen.

En daar loopt het dan vaak niet van over. Begrijp me goed, ik wil in dit blog geen van mijn concullega’s afvallen. We hebben namelijk allemaal recht op ons eigen inzicht en de wijze waarop we de klant helpen. Maar toch zie en hoor ik vaak dat klanten niet tevreden zijn over een bestaande partnership. Dit vaak om gelijksoortige redenen, denk dan aan communicatie, rapportage, resultaten, transparantie. En in alle gevallen het keiharde ontbreken daarvan. Het zijn daarnaast stuk voor stuk punten die bij de aanloop van een partnership beloofd worden, maar zelden worden waargemaakt. Althans zo blijkt in de praktijk….

En dat vind ik echt heel jammer, want een klant is toch een essentieel onderdeel van je bestaansrecht? Die wil je toch ook helpen om te laten groeien? Daar leren wijzelf toch ook van? En juist daarom noemen we het toch een partnership?

Vaak voel ik tijdens de kennismaking dan ook dezelfde voorzichtigheid als ik toelicht wat en waarom wij anders doen bij Envoker. Anders dan al die andere online marketing bureaus, want vaak zie je dat een klant regelmatig overstapt van bureau.

Wij komen vaak aan tafel als de klant al een tweetal (of soms meer) samenwerkingen achter de rug heeft. En dan start Envoker eigenlijk al op een achterstand. Dat is natuurlijk jammer, maar is aan de andere kant een uitdaging die wij zeker niet uit de weg gaan.

Trust

Tijdens een eerste gesprek neem ik altijd uitgebreid de tijd om met de klant hun online marketing uitdagingen te bespreken. En dit heeft twee hele duidelijke redenen, namelijk:

  • Waar staan ze met de huidige online marketing activiteiten
  • Het leggen van een vertrouwensbasis

En juist die laatste is enorm belangrijk, want een vervolgstap van een kennismaking is bijna altijd het uitvoeren van een analyse. Waarbij Envoker alle zaken tegen het licht gaat houden om vervolgens te bepalen waar de kansen liggen. En daarvoor hebben we toegang nodig. Heel veel toegang….

Tot eigenlijk het ‘hele hebben en houwen’ van de klant wat met online marketing te maken heeft. Denk dan aan Google Ads, Google Analytics, Google Tagmanager, etc.

Eigenlijk een kijkje in de keuken van die klant, want met deze toegang heb je inzicht in alles. Budgetten, ad-spend, KPI’s en nog veel meer informatie die een klant niet graag op straat ziet liggen. En juist daar merk ik vaak ook de twijfel en voorzichtigheid, want ik vraag best een hoop. Zonder daarvoor direct iets concreets terug aan te bieden. Anders dan een paar beloften en uitspraken die ze al vaker hebben gehoord.

Mijn collega Edwin heeft onlangs een leuk blog geschreven over de drie zaken die je mag verwachten van een online marketing bureau. Namelijk, onafhankelijkheid, helderheid en flexibiliteit. Dat lijkt zo simpel, maar in de praktijk is het vaak helemaal anders. En juist daarom wordt het vertrouwen van klanten geschaad.

Ok, ok, ok….

Ik zie jullie nog steeds twijfelen, ‘allemaal goed en wel, maar wat doen jullie dan echt anders’? Nu kan ik natuurlijk heel flauw aangeven dat we dan het gesprek aan moeten gaan, zodat we het kunnen bewijzen. Maar die is gewoonweg te makkelijk, dat snap ik zelf ook wel.

Wat is het dan wel?

Ten eerste kan ik met recht aangeven dat jullie bedrijfsdoelstellingen voorop staan. Wij zijn flexibel, want tijdens een samenwerking passen wij ons aan naar van jullie. Willen jullie de rapportage anders? Geen probleem, dan gaan we dat regelen.

We doen ook niet aan flauwekul zoals upsells en commissies, maar korte lijnen met expertise en advies op maat. De vrijblijvende en kosteloze analyse, is dat bij ons ook gewoon. Dus niet nog een factuur als je besluit de samenwerking niet aan te gaan. Komt niet vaak voor trouwens, vaak pakken we direct door met een klant.

Wij zijn daarnaast absoluut onafhankelijk in partnerkeuze, zodat we altijd objectief advies kunnen geven. Daarmee kunnen we ons geheel aanpassen naar de klant én knokken we samen met jou voor het maximale resultaat. En dit al direct van de start, want we delen kennis en strategie op voorhand met de klant.

Eigenlijk komt het neer op ‘what you see is what you get’. En dat krijgen we vaak genoeg te horen van onze klanten. Eén van de leukste terugkoppelingen die wij onlangs nog mochten krijgen was van Kevin Van der Straeten van Pink Minds. Hij had ons aangeraden bij een relatie van hem met de opmerking ‘Envoker is het enige bureau dat ik ken, dat ook daadwerkelijk doet wat ze zeggen’.

Is dat bij meer klanten zo?

Absoluut, ik daag je uit om een klant op onze website te zoeken en hiervoor kan ik je zonder meer een referentie geven die je zelf kunt benaderen.

En zo werkt dat gewoon bij ons, een leuke en effectieve partnership voor beide partijen waarbij vertrouwen bovenaan staat.

Contact

Zullen we samen
resultaten boeken?

Léon Maljaars
Specialist

Liever sparren met
onze expert Léon?

Bel of stuur dan direct een mailtje naar onze expert Léon!

Gerelateerd

Verder lezen?

The Conference 2023
The Conference 2023

17 november zijn Bryan en Mandy Paauwe afgereisd naar Texel voor The Conference. In deze blog vertellen ze je meer over hun ervaringen. Een inspirerend weekend m ...

Lees verder
SMX Advanced Berlin 2023
SMX Advanced Berlin 2023

Een nieuw jaar, een nieuwe editie van het SMX Advanced evenement in Berlijn. Dit jaar was het de beurt aan collega’s Eleaz en Nynke om 2 dagen ondergedompeld te wor ...

Lees verder
Vibe Martech Fest Dubai 2023
Vibe Martech Fest Dubai 2023

Op 13 en 14 september vond Vibe Martech Fest 2023 plaats. Jesper en Cees zijn naar Dubai afgereisd om dit event bij te wonen. Een memorabele reis en een interessant e ...

Lees verder
SCROLL