De techniek achter een website is als het ware het fundament ervan. Je kan mooie producten hebben en hier goede content bij hebben, maar het niet in orde hebben van het technische aspect van de website kan er alsnog voor zorgen dat je niet vindbaar bent voor potentiële klanten. Daarom is het cruciaal een technische SEO analyse uit te voeren indien je een nieuwe website hebt (en indien je een website hebt die nog nooit aan een uitgebreide technische analyse is onderworpen).

Aangezien een goede technische analyse zeer uitgebreid is, zal deze verdeeld worden over een reeks artikelen. In deze reeks komt niet enkel aan bod welke punten je moet bekijken en met welke tool je dat kan doen, maar ook waarom deze factoren van belang zijn. We behandelen in deze reeks de voornaamste zaken in de technische SEO. In het eerste deel van deze reeks gaan we in op het belang van een goede URL-opbouw, cruciale punten met een multiregionale en/of meertalige website, hoe je het best om kan gaan met gepagineerde inhoud en als kers op de taart behandelen we de meest voorkomende statuscodes.

URL-architectuur

Een goede URL-structuur neemt voordelen met zich mee: locatie binnen de website aangeven, aantonen van een veilige omgeving (HTTPS) en een plaats voor zoekwoorden. Hierdoor is het voor Google én voor de gebruiker duidelijk waar zij zich bevinden op de site.

HTTPS

Een groot deel van de websites is tegenwoordig al beveiligt met HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure). Hiermee worden de integriteit en vertrouwelijkheid van de gegevens van uw gebruikers beschermd. Naast de veiligheid voor de gebruiker geeft Google in de organische ranking een voorkeur aan beveiligde websites. Het is dus zeker aan te raden gebruik te maken van HTTPS, door bijvoorbeeld het aanschaffen van een SSL-certificaat (Secure Socket Layer). Vergeet bij het omzetten niet alle HTTP-URL’s te redirecten (301) naar de HTTPS-varianten en denk ook aan de interne links en de XML-sitemap. Lees hier meer over de implementatie van HTTPS.

HTTP naar HTTPS

URL opbouw

De opbouw van een URL is zeer belangrijk omdat te complexe URL´s problemen kunnen opleveren voor crawlers en waardoor de website niet goed te indexeren is. Daarnaast zijn goed gestructureerde, eenvoudige URL´s beter begrijpelijk voor gebruikers.

http://www.website.nl/nl/product-catalogus?subpagina3&key=2079

Een URL als hierboven zegt natuurlijk helemaal niets over de inhoud van deze pagina. Verder is het voor de zoekmachine ook niet duidelijk waar in de website deze zich nu bevindt. Gebruik daarom duidelijke benamingen voor het opbouwen van de URL’s. Tevens is de URL een plaats waar zoekwoorden weergegeven kunnen worden. Hierbij moet je rekening houden met de volgende onderdelen:

  • Naam van de (virtuele) directories
  • Naam van de (virtuele) pagina
  • Duidelijke hiërarchie in de opbouw

Afbreekbaarheid

De hiërarchie in de opbouw hangt samen met de afbreekbaarheid van de URL. Sommige bezoekers verwachten op een bepaalde pagina terecht te komen wanneer ze een deel van de URL weg halen. Ten slotte heeft het baat om ook rekening te houden met de lengte van de URL. Google kan heel goed lange URL´s indexeren, alleen zorgen kortere URL´s voor een hogere click -through rate. Aanbevolen wordt een lengte van 115 karakters of ongeveer 5 woorden.

Onderstaande URL is een voorbeeld van hoe een goede URL er uit ziet: HTTPS beveiligd, een gestructureerde opbouw met gebruik van zoekwoorden, afbreekbaar en niet te lang. Indien je een woordgroep wilt gebruiken in je URL, zoals hieronder “Roompot Beach Resort”, is het handig om de losse woorden te verbinden met een koppelteken. Google ziet een koppelteken namelijk als spatie.

https://www.roompot.nl/vakantieparken/nederland/zeeland/roompot-beach-resort/

Multiregionale en meertalige sites

Een meertalige website is een website die inhoud in meer dan één taal aanbiedt. Voorbeelden van meertalige websites zijn een Belgisch bedrijf wat een website heeft in zowel het Vlaams en Frans. Een multiregionale website is een website die gebruikers in verschillende landen target. Sommige sites zijn zowel multiregionaal als meertalig.

Hoe een website presteert in de zoekmachines van een land wordt vooral bepaald door de keuzes die zijn gemaakt met de internationale zoekmachine optimalisatie strategie. Hierin spelen vooral de domeinnaam keuzes een erg grote hoofdrol. Zijn hierin de verkeerde beslissingen genomen dan zal dit inhouden dat de website slecht vindbaar zal zijn in deze lokale versies van Google, wat alles behalve gewenst is.

Google doet zijn uiterste best zo goed mogelijk uit te vinden op welk land een website zich richt. Indien er een extensie met landcode achter het domein staat (.nl, .be) is deze altijd leidend. Naast extensies achter het domein die landgebonden zijn, zijn er ook extensies waarbij dit niet zo is, zoals .com of .info. Om er hier achter te komen voor welk land deze website bedoeld is, onderzoekt Google een aantal factoren. Deze factoren kunnen in verschillende combinaties gebruikt worden en leveren dus ook een ander resultaat op. In de afbeelding hieronder laten we een aantal combinaties van indicatoren en de uitkomsten zien.

Mogelijkheden multiregionale en/of meertalige websites

Indien een website op .com draait en de hosting in het buitenland plaatsvindt, kan dit Google verwarren, wat er voor zorgt dat je niet zichtbaar bent in de lokale zoekresultaten. Om jezelf te verzekeren dat dit goed gaat, is het verstandig om onderstaande punten door te voeren.

Google Search Console

Landinstellingen opties kunnen daarna eventueel rechtgezet worden via het Google Search Console waarin een generiek domein, subdomein of submap aan een land gekoppeld kan worden. Wanneer echter een extensie is toegevoegd aan het domein met een landcode, zoals .nl, is het niet mogelijk door de landinstellingen in Google Search Console te wijzigen een ander land te targeten.

Search Console - Internationale targeting
 

rel="alternate" hreflang="x"

Google gebruikt specifieke informatie om de verschillen tussen de landen en taalvarianten te herkennen. Dit kan zowel vanuit een tag of vanuit de XML sitemap worden aangeduid. Door rel="alternate" hreflang="x" toe te voegen geef je aan Google aan op welke URL dezelfde pagina met een andere land/taak-targeting staat. Hierdoor weet Google ook dat dit dus geen duplicate content is. Stel dat een bedrijf dus https://www.bedrijf.be en https://www.bedrijf.nl heeft met identieke inhoud. In het HTML-gedeelte <head> van https://www.bedrijf.be voeg je het element link toe dat op deze manier naar de Nederlandstalig versie van die webpagina op http://www.bedrijf.nl verwijst:

 <link rel="alternate" hreflang="nl_NL" href="http://www.bedrijf.nl" />

Stel dat dit op hetzelfde domein is:
<link rel=”alternate” href=”http://example.com/en-ie” hreflang=”en-ie” />
<link rel=”alternate” href=”http://example.com/en-ca” hreflang=”en-ca” />
<link rel=”alternate” href=”http://example.com/en-au” hreflang=”en-au” />
<link rel=”alternate” href=”http://example.com/en” hreflang=”en” />

Bovenstaande kan ook worden gebruikt in combinatie met de XML sitemap. Beide mogelijkheden kunnen los van elkaar worden gebruikt. Wanneer je te maken heeft met veel taalvarianten raden wij gebruik te maken van de mogelijkheden via de XML sitemap.

Meer informatie over taal- en regio specifieke pagina’s vindt je in dit artikel van Google.

Gepagineerde inhoud

Bij een gepagineerde inhoud verdeeld men de content over meerdere pagina’s. Een van de redenen hiervoor kan zijn dat een webshop zijn producten wil verdelen over verschillende pagina’s. Onderstaande URL’s geven een voorbeeld van gepagineerde content.

URL's gepagineerde inhoud

De paginering kan een aantal problemen opleveren. Zo kan het dat Google de pagina’s ziet als duplicate content en de pagina’s met elkaar concurreren in de Google rankings. Ook wordt de linkwaarde onnodig verdeeld over al deze pagina’s, wordt het crawlbudget verspilt op de identieke pagina’s en zullen de diepe pagina’s hierdoor wellicht nooit gecrawld worden. Gelukkig zijn er oplossingen om het makkelijker te maken voor Google:

rel="next" en rel="prev"

Gebruik de link rel="next" en rel="prev" om de relatie tussen component-URL's aan te geven. Dankzij deze markering weet Google dat je wilt dat we deze pagina's als een logische reeks behandelen, waardoor hun linkeigenschappen worden geconsolideerd en zoekende gebruikers vaak naar de eerste pagina worden gestuurd. Rel="prev" en rel="next" worden door Google als hints behandeld, niet als absolute richtlijnen.

Stel dat je inhoud in de volgende URL's hebt gepagineerd:
https://www.bedrijf.com/artikelen?pagina=1
https://www.bedrijf.com/artikelen?pagina=2
https://www.bedrijf.com/artikelen?pagina=3
https://www.bedrijf.com/artikelen?pagina=4

Voeg dan in het gedeelte <head> van de eerste pagina (https://www.bedrijf.com/artikelen?pagina=1) een tag 'link' toe die naar de volgende pagina in de reeks verwijst. Doe dit als volgt:

  • <link rel="next" https://www.bedrijf.com/artikelen?pagina=2">
  • Aangezien dit de eerste URL in de reeks is, hoef je geen markering voor rel="prev" toe te voegen
  • Indien er wel vorige pagina's zijn, voeg je wel rel="prev" met de juiste URL toe

Meer informatie over gepagineerde content lees je hier.

Infinite scrolling

Infinite scrolling, ofwel oneindig scrollen betekent dat terwijl je op een pagina verder naar beneden scrolt automatisch (nieuwe) content wordt getoond. Veel nieuwswebsites, maar ook Facebook en e-commerce websites maken er gebruik van. En bezoeker ziet in eerste instantie bijvoorbeeld maar 12 producten op een pagina, maar zodra men verder scrolt wordt de ‘verborgen’ content automatisch ingeladen. Deze techniek wordt vooral gebruikt om de laadtijd van pagina’s te verminderen. Gebruik de volgende methode om ervoor te zorgen dat Google alle content kan vinden en de links kan volgen:

Methode infinite scrolling

1. Verdeel de content
Kies voor een vaste verdeling van content, bijvoorbeeld in blokken van 8, 12 of 16. Zorg er ook voor dat content altijd op dezelfde manier wordt verdeeld zodat er geen duplicate content ontstaat.

2. Een bijpassende URL structuur
Elke nieuwe sectie heeft een eigen bijpassende URL. Door het toevoegen van paginatie of ID’s ontstaan een vast patroon welke voor zoekmachines te begrijpen is. Dit is ook toegepast in de URL’s van Coolblue in het voorbeeld hierboven.

3. Voeg rel=next en rel=prev toe
Zoals zojuist beschreven: Door het toevoegen van de code rel=”next” en rel=”prev” in de <head> tag, wordt de relatie voor Google duidelijk en vergemakkelijkt het crawlen.

4. Gebruik pushState
PushState is een HTML-methode welke het laadproces bepaalt en vertelt de browser welke content geladen dient te worden.

Voor meer informatie omtrent de officiële aanbeveling van Google, kun je deze pagina over infinite scrolling doornemen.

Errormeldingen

Errors zijn iets wat we zo min mogelijk op onze website willen. Online errors worden vaak aangegeven met statuscodes. In screaming frog (zie onderstaande afbeelding) kun je eenvoudig naar boven halen welke pagina welke statuscode heeft. Een nadeel van screaming frog is dat het enkel de eerste statuscode laat ziet. Indien er meerdere statuscodes achter elkaar staan (bijvoorbeeld een 301 naar een 404) laat schreaming frog dit niet zien. De online tool  http://redirect-checker.org kan dit wel. Afhankelijk van het doel kan je kiezen welke programma je kiest. Onderstaand een overzicht van de meest voorkomende statuscodes, en hoe je er mee om dient te gaan.

Screaming Frog statuscodes

404 (Not Found)

Een 404 pagina wordt getoond zodra een pagina niet meer bestaat. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer een nieuwe website wordt opgeleverd maar de pagina’s nog niet zijn doorverwezen, een pagina verwijderd is of indien er gelinkt wordt naar een onjuiste URL door bijvoorbeeld een typefout. Check eerst deze links op juistheid. Bestaat de pagina echt niet, zorg dan voor een persoonlijke 404 pagina. 

Een 404-pagina kan gepersonaliseerd worden via .htaccess:
ErrorDocument 404 /404.html

Optimaliseer een 404 pagina door bijvoorbeeld suggesties te geven (zie onderstaande afbeelding), of een zoekvenster toe te voegen. Een bezoeker is al snel teleurgesteld wanneer een webpagina niet (meer) beschikbaar is. Het minste wat je voor bezoekers kunt doen is ze een zetje in de goede richting geven en de pagina op te leuken in plaats van een standaard 404 error pagina die verder geen informatie biedt. Maak de 404-pagina op in dezelfde look & feel als de rest van de site, maak de bezoeker duidelijk wat er aan de hand is en probeer hem/haar weer op de goede weg te helpen.

Geoptimaliseerde 404 pagina

Naast het visuele aspect worden er bij 404-pagina’s ook technische fouten gemaakt. Zo komt het soms voor dat een redirect  wordt toegepast op verwijderde of niet-bestaande pagina’s naar een pagina die een 404 error boodschap of een statuscode 200 OK weergeeft. Hierdoor kunnen de verwijderde of niet-bestaande pagina’s/URL’s in de index terecht komen of blijven, waardoor bezoekers onnodig landen op de verwijderde pagina.

301 / 302 (Moved)

Een 301 en een 302 melding (ook wel redirect genoemd) geven beiden aan dat een pagina verplaatst is naar een andere URL. Het verschil tussen de twee is dat een 302 een tijdelijke verhuizing aangeeft en een 301 een permanente verhuizing. Bij een 302 blijft de originele URL bestaan. Bij een 301 daarentegen wordt de originele locatie verwijderd uit de index en komt de nieuwe URL hier voor in de plaats. Het grootste voordeel naast het gebruiksgemak voor de bezoeker is dat door een redirect de linkwaarde doorverwezen wordt naar de nieuwe pagina.

Een 301 redirect is vooral handig als:

  • Je een nieuwe website lanceert onder een nieuw domein.
  • Je veel duplicate content hebt. Je kunt ook Google Search Console hierbij gebruiken om het voorkeursdomein in te stellen.
  • Twee websites worden samengevoegd en je er zeker van wilt zijn dat links naar verouderde URL's naar de juiste pagina's worden omgeleid.

302 redirects worden significant minder gebruikt, maar zijn bijvoorbeeld handig als:

  • Je een pagina tijdelijk wilt testen
  • Een aanbieding is die seizoensgebonden is en jaarlijks weer terugkomt
  • Aanbod wat tijdelijk niet beschikbaar is

Verschil 301-302

500 (Server Error)

Een 500 error is een probleem wat aan de serverzijde ligt en daar ook opgepakt dient te worden. Indien je deze melding krijgt op je server, kan je dan ook het beste contact opnemen met je hosting partij. Wat je wel kan doen is zorgen dat deze pagina, net als een 404-pagina, een goede opmaak heeft.

200 (OK)

De pagina is aanwezig en de inhoud die er op staat mag onder die URL worden geïndexeerd. Dit is uiteraard de meest voorkomende statuscode. Als de webserver deze code meegeeft, hoeft je jezelf op vlak van zoekmachine optimalisatie nergens druk om te maken.

Indien je meer wilt weten over de beschreven statuscodes of ook naar de andere, minder voorkomende meldingen benieuwd bent, bekijk dan het artikel van Moz over statuscodes.

 

Je weet nu het belang van een aantal cruciale technische punten en de best practices om ze te verwerken voor je eigen website. Heb je moeite om deze technische SEO toepassingen door te voeren voor je eigen website? Kijk dan eens hoe wij jou met je Technische optimalisatie kunnen helpen.
Ben je benieuwd naar de volgende artikelen in de reeks Technische SEO? Hou dan onze socials in de gaten of schrijf je in voor de nieuwsbrief.