Blog

blog

Rapportages met Supermetrics en Google Data Studio

Data & Analytics
Jesper Stoel

Door Jesper Stoel
Geplaatst op 10 mei 2019 | Bewerkt op 1 december 2023

Rapportages met Supermetrics en Google Data Studio

Dagelijks zijn we als marketeers bezig met vele verschillende campagnes via diverse kanalen. De grootste uitdaging zit hem in het inzichtelijk maken van de resultaten die we behalen. Want directie, management, klanten en/of collega’s willen geen lange rapporten of onoverzichtelijke Google Analytics cijfers en dashboards waaruit ze zelf nog hun conclusies moeten trekken. Nee, ze willen de resultaten en belangrijkste KPI’s in één oogopslag kunnen zien, in een snel overzicht van highlights. In dit artikel laten we je zien hoe dit relatief eenvoudig te bereiken is. Door de combinatie Supermetrics en Google Data Studio ben je in de gelegenheid mooie, overzichtelijke en – niet onbelangrijk – geautomatiseerde rapporten te maken die ook nog eens eenvoudig te delen zijn.

Waarom Supermetrics met Google Data Studio combineren?

Google Data Studio is een grotendeels gratis visualisatieplatform dat je helpt met het maken van mooie, informatieve rapporten en/of dashboards. Supermetrics is een tool waarmee je data vanuit diverse bronnen kunt combineren. Een enorm krachtige combinatie dus.

Beide tools zijn ontwikkeld in het kader van automatisering. Het maken van rapportages kan namelijk behoorlijk veel tijd kosten; tijd die je beter kunt besteden aan het optimaliseren van je campagnes. Ook los van elkaar zijn het dus krachtige en interessante tools om te gebruiken. Gebruik je ze echter samen, dan is het grootste voordeel dat je metrics vanuit verschillende databronnen kunt combineren en deze mooi kunt visualiseren. Waar de data van Google (Data Studio) logischerwijs uit Google-bronnen komt, kun je door de combinatie met Supermetrics vele andere databronnen toevoegen aan je rapportages. Zo kun je combinaties maken met Facebook, Bing, de verschillende Google tools, LinkedIn, Youtube, Criteo, Mailchimp, MOZ en nog veel meer.

Combinatie Super Metrics en Google Data Studio - Envoker

Supermetrics is de de bron waar de data vandaan wordt gehaald, en Data Studio is de plek waar het uiteindelijk gevisualiseerd wordt. Het is zeer eenvoudig om Supermetrics te installeren binnen Google Sheets. Door een eenvoudige add-on te installeren in Google Sheets heb je in een paar klikken je gewenste data. Door Supermetrics te gebruiken ben je in de gelegenheid data te veranderen, op te ruimen om het op de manier en te presenteren zoals jij het wilt.

Het grootste voordeel: Je kunt data uit diverse bronnen combineren tot nieuwe metrics. Dit is in Google Data Studio dus niet mogelijk. Supermetrics geeft op haar eigen website veel informatie over de mogelijkheden die je hebt met Supermetrics voor Google Sheets. Let wel op, het gebruik van Supermetrics is niet gratis, maar zal zich op de langere termijn zeker terugverdienen, omdat je simpelweg minder tijd nodig hebt voor het maken van je rapportages.

Hoe kom je tot de gewenste rapportages?

Hoewel onze voorkeur er naar uitgaat om zelf na te denken over de metrics die wij in onze rapporten willen hebben, heeft Supermetrics op de site een vrij uitgebreide galerij met standaardrapporten die je kunt downloaden en kunt gebruiken voor jouw eigen organisatie en/of klant(en). Zeker het bekijken waard dus, want waarom het wiel opnieuw uitvinden als je tevreden bent met een rapportage die reeds wordt aangeboden?

Wil je echter een op maat gemaakt rapport met metrics die naadloos aansluiten bij jouw specifieke werkzaamheden, dan zul je zelf aan de slag moeten. Voor een uitgebreide, stap-voor-stap uitleg adviseren we je om de video van Meassureschool te bekijken. Hierin wordt uitgelegd welke stappen je moet nemen om tot een concreet rapport te komen. We lopen in dit artikel met jullie door een praktijkvoorbeeld heen zoals wij dat hebben gemaakt voor één van onze klanten.

Bij deze klant zijn wij strategisch partner voor de online marketing strategie en ondersteunen we bij de uitvoer over het gehele online marketing platform. Zo bieden we momenteel dan ook ondersteuning bij de implementatie van Salesforce binnen de organisatie. Een project waarvan de resultaten op een overzichtelijke manier geraporteerd moeten worden, zodat diverse partijen de voortgang en resultaten kunnen zien.

De belangrijkste vraag bij het maken van een rapportage is: wat wil de klant precies zien? Wanneer die vraag is beantwoord kun je verder met de rest van de voorbereidingen, waarbij we onderstaand stappenplan hebben gebruikt.

1. Voorbereiding

De voorbereiding bestaat voornamelijk uit het beantwoorden van een aantal vragen, waarbij we willen ontdekken welke data terug moeten komen in de rapportage.

  • Voor welk publiek gaan we de rapportage maken?
  • Welke data willen we gaan gebruiken?
  • Welke processen moeten we daarvoor inzetten?
2. Data set-up

Na het beantwoorden van bovenstaande vragen gaan we definiëren wat we concreet aan data nodig hebben.

  • Welke metrics (concrete cijfers) gaan we rapporteren?
  • Tegen welke dimensies gaan we die metrics afzetten?
  • Welke data en bronnen hebben we nodig (waar gaan we de data vandaan halen)?
3. Visualiseren van de data

Als laatste stap hebben we gekeken hoe we die data gaan visualiseren. Ook wij kijken natuurlijk even in de Google Data Studio Gallery om ideeën op te doen, maar in dit geval hebben we ervoor gekozen om zelf aan de slag te gaan met een rapport op maat. Er moesten namelijk veel databronnen gecombineerd worden.

Om dit concreter te maken nemen we je graag mee door het proces wat we hebben doorlopen, zodat ook jij straks je eigen rapportages op deze manier kunt maken.

Praktijkvoorbeeld

Met de implementatie van Salesforce bij de klant in kwestie is het de bedoeling om geautomatiseerd op maat gemaakte content te tonen in de nieuwsbrief. Mensen die voldoen aan bepaalde eisen worden aan een bookingintent groep toegevoegd en krijgen op die manier nieuwsbrieven met content die specifiek aansluit op hun (zoek)gedrag op het platform. 

Om de prestaties van die verschillende campagnes te meten, moeten diverse metrics tegen elkaar afgezet worden.

Zo onderscheiden we voor dit voorbeeld twee nieuwsbrieven:

  1. NL+BE Reguliere Nieuwsbrief
  2. Automation Zomer intentie mailing

Doel is om te zien welke nieuwsbrief de beste resultaten laat zien als bewijslast om de ingeslagen weg verder uit te werken of om het proces aan te passen.

Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van hoe het rapport eruit is gaan zien.

Voorbeeld rapport Roompot Automation vs. Nieuwsbrief

De metrics die we wilden laten zien zijn:

  • Open ratio van de nieuwsbrieven;
  • Doorklikpercentage vanuit de nieuwsbrieven;
  • Aantal transacties vanuit de nieuwsbrieven;
  • Opbrengst vanuit de nieuwsbrieven;
  • Conversiepercentage vs. aantal kliks vanuit de nieuwsbrieven;
  • Waarde van de contacten.

Dit hebben we afgezet tegen de dimensies:

  • Weeknummer;
  • NL+BE Reguliere Nieuwsbrief;
  • Automation Zomer intentie mailing;
  • Totale open ratio beide nieuwsbrieven.

We hebben in Google Sheets via Supermetrics de data van zowel de NL+BE reguliere nieuwsbrief als van de automation zomer intentie mailing in een sheet gezet en deze in een totaaloverzicht gecombineerd. Deze drie sheets hebben we ieder verwerkt in een apart Data Studio rapport, waarna we door middel van gemengde gegevens de data hebben gecombineerd zodat we het om konden zetten naar bovengenoemde voorbeeld.

Voorbeeld Google Sheets & Supermetrics rapport Roompot

Dit rapport wordt wekelijks automatisch geüpdatet zodra er nieuwe mailings verstuurd zijn. Zo houden we continu in de gaten welke mailing de beste resultaten behaald.

Tot slot

Zoals aangegeven zijn er veel soorten rapportages te maken door het gebruik van Data Studio in combinatie met Supermetrics. Het is een kwestie van Trail-and-error. Begin met de standaardrapporten zoals eerder in dit blog aangegeven en probeer gaandeweg uit te breiden. Mocht het niet lukken, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag op weg.

Contact

Zullen we samen
resultaten boeken?

Léon Maljaars
Specialist

Liever sparren met
onze expert Léon?

Bel of stuur dan direct een mailtje naar onze expert Léon!

Gerelateerd

Verder lezen?

Het nut van A/B testen in online marketing
Het nut van A/B testen in online marketing

A/B-testen geldt als een cruciaal hulpmiddel in de snel veranderende wereld van online marketing, waarmee merken het raden naar voorkeuren achterwege kunnen laten en ...

Lees verder
De voordelen van data driven marketing
De voordelen van data driven marketing

In een steeds meer gedigitaliseerde wereld is data driven marketing een belangrijke speler geworden bij het vormgeven van effectieve marketingstrategieën. Het draait ...

Lees verder
Is Google Analytics verboden?
Is Google Analytics verboden?

Sinds begin 2022 is er veel geschreven over Google Analytics. Met name over de vraag: kunnen we Google Analytics nog blijven gebruiken? Er gebeurt veel in de wereld v ...

Lees verder
SCROLL