"Voice Search wordt langzamerhand een gewoonte"

Voice search is een snelle en efficiënte manier om in een zoekmachine zoekopdrachten of acties te laten uitvoeren door middel van spraak. Steeds vaker is het mogelijk om gebruik te maken van Voice Search. Bekende voorbeelden zijn Siri van Apple, Google Now en Cortana van Microsoft. Veel apparaten kan je nu ook met Voice besturen, denk aan de verwarming omhoog zetten, de verlichting aanzetten, Spotify activeren of gewoon even de robotmaaier aanzetten. Juist met deze dagelijkse dingen zal het voor de consument een gewoonte worden om spraak meer en meer te gebruiken. In deze blog vertellen we waarom Voice Search zo interessant is en hoe je dit effectief in kunt zetten.

Waarom Voice Search?

Spraakgestuurde opdrachten gaan veel sneller dan wanneer je de zoekopdracht typt. Verder is het handig dat je de zoekopdracht handsfree uitvoert. Op het moment zijn het vooral de early adopters die gebruik maken van Voice Search. Qua leeftijd is het vooral de groep tussen 18 en 34 jaar. Maar ook voor ouderen gaat deze functie steeds meer waarde toevoegen. Voor mensen met bijvoorbeeld een fysieke handicap of die motorisch achteruit zijn gegaan kan dit een oplossing bieden. In 2018 is het marktaandeel van Voice Search 20% in verhouding met het totaal aantal zoekopdrachten wereldwijd.

Welke invloed heeft Voice Search op SEO

Doordat je nu ook gesproken zoekopdrachten hebt en deze een steeds grotere rol gaan spelen, zal dit impact hebben voor je zoekmachinemarketing. Met SEO vebeter je de vindbaarheid van je website. Er zit een verschil in formulering van geschreven en ingesproken zoekopdrachten. Om alsnog je website goed vindbaar te houden zal je hier dus op moeten inspelen. Dit kan je doen door meer gebruik te maken van Longtail keywords. Longtail keywords zijn zoekopdrachten met drie of meer zoekwoorden. Het voordeel hiervan is dat de concurrentie lager is. Daarnaast zijn gesproken zoekwoorden vaak specifieker en komt de intentie van de gebruiker meer naar voren. Als je longtail keywords gebruikt, zijn je zoekresultaten dus relevanter wat lijdt tot een hogere conversie. Hiernaast zullen er vooral vragen gesteld worden, dus houd er rekening mee dat je met je content antwoord geeft op deze vragen.

Is Voice Search de toekomst?

De verwachting is dat in de toekomst het marktaandeel van Voice Search nog flink zal gaan stijgen. Ook dankzij de nieuwste technologieën zijn er hier steeds meer mogelijkheden voor. Tot slot geloven veel marketeers dat Voice Search de toekomst gaat zijn. Dat betekent dat het erg slim kan zijn om hier nu al mee aan de slag te gaan.
Vergelijk Voice Search met hoe apps zijn begonnen. Eerst heel klein, maar tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken! Dus consumenten kunnen in de toekomst gewend raken aan Voice Search en daarom zou het handig zijn om een koppeling te maken met uw product of dienst met Voice-interfaces.