Stel je eens voor, je loopt in de stad langs je favoriete schoenenwinkel en net op dat moment krijg je een notificatie met een aanbieding binnen. Te mooi om waar te zijn...Of toch niet? In dit artikel kom je te weten hoe deze marketingtactiek, genaamd geofencing, in elkaar zit. Waarom is het zo een groot succes in landen als China, maar horen wij er in Nederland vrij weinig over? Ook leg ik je uit wat je ermee kunt doen en hoe je het zo efficiënt mogelijk kunt gebruiken. Aan de hand van cases van verschillende (internationale) bedrijven, krijg je een beeld van hoe jij geofencing kan toepassen voor jouw bedrijf.

Wat is geofencing?

Geofencing is geen nieuw concept, het bestaat namelijk al een aantal jaar. Wel is het de laatste jaren erg populair geworden bij bedrijven. Het is een marketingtechniek die data verzamelt over de locaties waar gebruikers zich op dat moment bevinden. De methode wordt voornamelijk toegepast bij verschillende vormen van Online Advertising. Denk aan SEA (Search Engine Advertising) en Social Media Marketing. De methode wordt gebruikt door bedrijven om gebruikers op het juiste moment te benaderen.

Hoe werkt geofencing?

Geofencing is een methode die gebruik maakt van de locatie van personen. Deze locatie wordt achterhaald door middel van verschillende netwerksignalen, zoals mobiele netwerken, Bluetooth, GPS, WiFi, satelliet en radio frequency. Er wordt als het ware een virtueel gebied uitgestippeld rondom de fysieke locatie. Dit virtuele gebied wordt een ‘geofence’ genoemd. De geofence kan 20 tot 50 meter nauwkeurig rondom de fysieke locatie worden ingesteld. Een bedrijf kan dit gebied selecteren door middel van een app die wordt geïnstalleerd op een mobiel apparaat. Dit kan een zelf ontwikkelde app zijn of een bestaande app van software-aanbieders. Een voorbeeld hiervan is zijn EgiGeoZone Geofencing. Deze app houdt de locatiegegevens van potentiële klanten bij en is te downloaden op Android apparten. Een ander voorbeeld is PlotProjects. Dit is een bedrijf die apps ontwikkelt voor ondernemingen die locatie gebaseerde marketing willen inzetten, waaronder dus ook geofencing. Nadat de installatie van de app in gang is gezet, kun je meteen beginnen met het gebruiken ervan. Het systeem herkent automatisch wanneer iemand de geofence betreedt, en wordt deze persoon benaderd door middel van een notificatie.

Geofencing zone

Ook is het een methode om de betrokkenheid van potentiële klanten te stimuleren door het promoten van kortingsacties of een event dat binnenkort plaatsvindt. De berichten worden verstuurd op het moment dat een klant zich binnen het geselecteerde gebied bevindt. Potentiële klanten worden hierdoor getriggerd om de winkel te bezoeken en een aankoop te doen.

Via de app kan er een gewenst notificatiebericht worden ingevoerd zodat deze op het juiste moment van de dag verstuurd kan worden. De app houdt ook bij wanneer de berichtjes zijn verstuurd en registreert vervolgens op welk moment van de dag iemand de geofence heeft betreden of verlaten. Het gebruiken van de app is een goede manier om te verbinden met klanten, bezoekersaantallen te verhogen en loyaliteit te vergroten. Bedrijven promoten hun producten en diensten, en klanten ontvangen gepersonaliseerde aanbiedingen. Win-win situatie toch? Op basis van fysieke bezoeken met promoties kan geofencing ook nog eens een handig hulpmiddel zijn voor het retargeten van klanten wanneer zij de geofence zijn uitgetreden. Je kunt namelijk de personen die op de eerste notificatie hebben geklikt opnieuw benaderen op een later moment. Dit kan bijvoorbeeld door middel van display advertising. De persoon, die kort geleden het gebied heeft betreden, krijgt advertenties te zien over het product en/of de dienst die wordt aangeboden. Denk aan een follow-up bericht. Door deze vorm van adverteren te combineren met geofencing, vergroot je niet alleen het aantal conversies, maar je creëert er ook nog eens lokale naamsbekendheid mee.

Verschil tussen geofencing en geotargeting

Nu je weet wat geofencing inhoudt en hoe deze vorm van locatietargeting werkt, vraag je je wellicht af wat de verschillen zijn met geotargeting. Geofencing en geotargeting vallen beiden onder locatie targeting. Dat is ook de reden dat de twee vaak door elkaar worden gehaald. Hoewel het doel van beide strategieën hetzelfde is, zijn er toch ook een aantal verschillen.

Een groot verschil tussen beide methodes is dat bij geofencing alle mensen worden benaderd die de geofence betreden. Bij geotargeting is dat niet het geval. Daar spelen namelijk meerdere factoren een rol bij het targeten van potentiële klanten. Er wordt gekeken naar demografische gegevens, interesses en het gedrag van een persoon. Er wordt als het ware een persona opgesteld van de type klant die benaderd moet worden. Pas wanneer een persoon zich in de geofence bevindt én onder die specifieke doelgroep valt, wordt hij/zij benaderd. Anders dan bij geofencing, betekent dit dus dat niet alle personen binnen het virtuele gebied een notificatiebericht zullen ontvangen.

Een ander verschil tussen de twee methodes is dat er bij geofencing vaak nauwkeuriger gericht kan worden op personen, zelfs binnen een straal van een aantal meters rondom de locatie. Dit komt doordat er gebruik wordt gemaakt van een GPS signaal. Geotargeting maakt daarentegen gebruik van een IP adres. Vandaar ook dat het gebied veel groter is, meestal een hele wijk of zelfs een complete stad.

Geofencing vs geotargeting

De grote voordelen van geofencing

Eén van de grootste voordelen van geofencing is dat het je de mogelijkheid geeft om gepersonaliseerde content te laten zijn aan de doelgroep. Dit betekent dus dat je klanten kunt benaderen die in de buurt zijn. Doordat je jouw boodschap personaliseert op basis van de locatie, is de kans groter dat het mensen naar jouw bedrijf trekt. Zij zullen dan ook eerder gebruik maken van de aanbiedingen die op dat moment worden aangeboden, wat vervolgens ook nog eens hun loyaliteit vergroot.

Het toepassen van geofencing

Om van start te gaan met het toepassen van geofencing is het allereerst belangrijk om een app te ontwikkelen die geschikt is om locatiegegevens te verzamelen. Dit kan een eigen app zijn, of die van een partner. Vervolgens is het belangrijk dat de doelgroep die je target ook de app downloadt. Voordat er gebruik kan worden gemaakt van locatiegegevens moet de gebruiker eerst toestemming geven bij de installatie van de app. Als marketeer is het natuurlijk van belang dat de gebruiker de voordelen inziet van het geven van een akkoord hierop.

Na toestemming te hebben verkregen, is het tijd om de app in te stellen naar de wensen van het bedrijf. Denk aan: het gebied waarop wordt getarget, het aantal notificaties dat wordt verstuurd naar potentiële klanten en voor welke locaties deze marketingstrategie wordt gebruikt, wanneer een bedrijf meerdere vestigingen heeft. De app maakt het ook nog eens mogelijk om niet alleen op eigen potentiële klanten te richten, maar zelfs op die van concurrenten. Wanneer de instellingen zijn aangepast, kan de app in gebruik worden genomen. Klanten worden automatisch benaderd wanneer zij zich in de geofence bevinden. Verder kun je de app ook gebruiken voor het enquêteren van bezoekers. Er kunnen via de app vragen worden gesteld over de beleving van het winkelbezoek. Deze feedback kan vervolgens weer worden gebruikt voor het optimaliseren van de klantervaringen.

 

Geofencing mobile

 

Geofencing in Nederland

Een bekend voorbeeld van een bedrijf in Nederland dat geofencing gebruikt is de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE). Dit bedrijf gebruikt de app niet zozeer als promotie, maar meer als extra service die je bij het product krijgt. NLE maakt gebruik van een app, die Anna heet. De app zorgt ervoor dat de verwarming in- en uitgeschakeld kan worden op basis van de locatie van de klant. Dit werkt op basis van een geselecteerde straal waarbinnen of waarbuiten iemand zich bevindt. Je kunt vooraf installeren om welke straal dit precies gaat en hoe hoog de verwarming op dat moment moet staan.

Een ander bekend bedrijf binnen Nederland die de locatie van consumenten gebruikt, is Scoupy. Scoupy is een app die cashback geeft bij de aankoop van A-merk producten die in de actie zijn. Door middel van de locatie van gebruikers kan worden bepaald welke berichten diegene te zien krijgt, en wat de dichtstbijzijnde winkels zijn waar de acties geldig zijn.

Praktische voorbeelden

1. Facebook Local Awareness Ads

Local Awareness Ads, is onderdeel van Facebook die gebruik kan worden voor het lokaal targeten van personen door ondernemers.  Je kan met deze methode namelijk lokale bekendheid vergroten door lokaal te promoten. Het is ook een methode die gebruik maakt van geofencing. Bij de instellingen kan er op de kaart een punt worden  geselecteerd, waar omheen een straal wordt omcirkeld. De personen die zich dan in het geselecteerde gebied bevinden, krijgen een advertentie te zien via de Facebook of Instagram pagina. Het is een ideale manier voor bedrijven om online gegevens bij te houden van offline sales.                       

In het algemeen biedt Facebook vier mogelijkheden aan voor location based targeting. Namelijk:

Iedereen binnen de locatie: Hierbij gaat het echt om iedereen die binnen dat gebied woont of onlangs is geweest. Deze manier van targeten is handig voor bedrijven die graag beurzen of evenementen promoten.

Mensen die woonachtig zijn in het virtuele gebied: Hier wordt er gekeken naar de huidige woonplaats van gebruikers op Facebook. De gegevens van deze personen wordt achterhaald door te kijken naar het IP adres. Deze methode is weer aantrekkelijk voor lokale winkels die klanten willen aantrekken.

Mensen die onlangs dat gebied hebben bezocht. Deze mogelijkheid richt zich op personen die laatst de geofence hebben betreedt of zelfs nieuwe bewoners zijn van dat gebied. Gegevens vaststellen met deze methode, is alleen mogelijk via een mobiel apparaat.

Mensen die reizen binnen dat gebied. Hierbij gaat het om de gebruikers die meer dan 200 km vanaf hun woonlocatie wonen. Een goed voorbeeld van een bedrijf die zich graag zou willen richten op deze mensen, is een autoverhuurbedrijf.

Facebook Local Awareness Ads

 

2. Andere bedrijven die geofencing toepassen 

Uber

Uber is een goed voorbeeld van een bedrijf die bij het aanbieden van zijn dienst gebruik maakt van de locatie van klanten. Het bedrijf maakt gebruik van het GPS-signaal om zo efficiënt mogelijk klanten van A naar B te brengen. Ook hier wordt er gewerkt met een virtueel gebied dat wordt omcirkeld rondom de locatie van een persoon. Met de Uber service wordt er gebruik gemaakt van een app waar een klant aan kan geven wanneer er vraag is naar een Uber taxi. Er wordt na deze aanvraag een melding gedaan naar de dichtstbijzijnde Uber chauffeur. Door middel van de app kan de klant ritgegevens invoeren zodat deze vervolgens naar de chauffeur doorgestuurd worden. Zo weet de chauffeur waar de klant afgezet moet worden en kan er rekening worden gehouden met de volgende rit. 

BMW  

Hoewel de meeste bedrijven geofencing gebruiken voor het versturen van promoties, gebruikt BMW de methode voor een ander doeleinde. BMW gebruikt deze techniek namelijk voor het aanbieden van Quality Customer Service. Hierbij wordt geofencing toegepast om de eigenaar van de auto op de hoogte te houden van de exacte locatie van de auto. Iedere 20 seconden wordt de locatie van de auto bijgehouden zodat de eigenaar precies weet waar de auto op dat moment staat. BMW gebruikt deze tool om de veiligheid, communicatie en betrouwbaarheid voor klanten te handhaven.

Snapchat

Ook het social media kanaal Snapchat is een bekend bedrijf wat gebruik maakt van geofencing. Doordat de app door middel van de locatievoorzieningen precies kan achterhalen waar iemand zich op dat moment bevindt, kunnen er specifieke filters worden gebruikt. Bekende bedrijven als McDonalds en Coca-Cola gebruiken deze strategie al voor naamsbekendheid.

Starbucks

Starbucks is een van de eerste bedrijven die geofencing heeft toegepast als marketingstrategie. Het bedrijf verzamelt gegevens van klanten in de app en combineert dat met de geofencing strategie en verschillende soorten data, zoals de leeftijd van de bezoeker en zijn/haar favoriete drankje. Ook maakt het bedrijf gebruik van geolocation, waarmee de gebruiker van de app kan inzien waar de dichtstbijzijnde vestiging zich bevindt, en kan er vooraf al een bestelling worden gedaan, zodat deze klaarstaat wanneer jij aankomt. Met deze gegevens kan Starbucks inzicht krijgen in het type klant. Wel is het zo dat sommige persoonlijke gegevens niet zomaar overal mogen worden gebruikt. Waarom dat zo is, lees je in het volgende onderdeel.

Privacy

Voor een bedrijf is het natuurlijk erg handig om te weten waar hun klanten zich bevinden, op welk moment zij zich daar bevinden en welke winkels zij bezoeken. Echter, is het voor vele consumenten een schending van hun privacy. Het geeft hen namelijk het gevoel dat ze elk moment in de gaten worden gehouden. Als gevolg hiervan is er in Europa een nieuwe wet ingevoerd die de privacy van inwoners moet beschermen. De nieuwe wet maakt het namelijk moeilijker voor bedrijven om klanten te benaderen wanneer hier geen toestemming voor is gegeven. Daardoor wordt locatietargeting steeds ingewikkelder om toe te passen voor bedrijven. Locatiegegevens worden namelijk volgens de GDPR (General Data Protection Regulation) gezien als persoonlijk identificeerbare data.

Dit is ook meteen de reden dat het gebruik van geofencing in andere landen buiten Europa veel makkelijker gaat dan hier. Laten we China als voorbeeld nemen. Wanneer je China zou vergelijken met een land als Nederland, zul je zien je dat het mobiele gebruik bij Chinese inwoners vele malen groter is. Marketeers spelen hierop in en investeren veel in mobile marketing. Waaronder ook geofencing. Zolang alles maar binnen de regels valt van de overheid en niet tegen de censuur van de Chinese overheid ingaat, zijn bedrijven vrij in het gebruiken van persoonlijke gegevens van consumenten. Zij mogen daarom ook locatiegericht targeten en gegevens van klanten gebruiken om hun producten en diensten aan te bieden. De privacy van inwoners speelt daar simpelweg geen grote rol.  

Laten we weer terug gaan naar de situatie in Europa. De bedrijven binnen Europa, die voor het ingaan van deze wet al gebruik maakten van geofencing, zijn kritisch gaan kijken naar de data die zij ontvingen en controleren of dit tegen de GDPR wet ingaat. Marketeers kunnen de gegevens blijven gebruiken, mits de data volgens de GDPR regels wordt verzameld, verwerkt en beveiligd. Het moet niet mogelijk kunnen zijn om een specifieke persoon te identificeren. Het is hierbij belangrijk om zowel aan de  eigen rechten als die van consumenten te voldoen.

Om ervoor te zorgen dat de data wel toegepast kan blijven worden, kun je naar een creatieve oplossing kijken. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de gegevens anoniem te houden. Denk hierbij aan gegevens die samenhangen met een bepaalde stad of regio. Ook is het erg belangrijk om transparant te zijn tegenover gebruikers over hoe de informatie zal worden gebruikt. Zorg ervoor dat je hier ook zorgvuldig mee omgaat. Hiermee voorkom je ontevredenheid bij klanten en zorgt het ervoor dat je vertrouwen opbouwt.

GDPR

Tips & Tricks

1. Maak gebruik van een duidelijke boodschap

Zorg ervoor dat de klant weet dat de boodschap locatiegericht is. Maak jouw boodschap specifiek en wees creatief. De boodschap moet duidelijk maken welk product of dienst er wordt aangeboden. Dit zorgt er namelijk voor dat de notificaties worden geopend.

2. Volg je klant

Zorg ervoor dat jij potentiële klanten volgt op locaties waar zij zich bevinden, niet waar jij ze graag wilt hebben. Je zou ook kunnen kijken naar de locaties van concurrenten en je richten op dat gebied.

3. Lokaal gebied

Stel de geofence in op een lokaal gebied en let erop dat dit gebied niet al te groot is.  Hiermee voorkom je namelijk dat de relevantie van de boodschap eronder lijdt. Probeer daarom een balans te vinden tussen de relevantie en het bereik.

4. Timing

Weet op welk moment van de dag je jouw product promoot. Dit is namelijk van belang wanneer je ervoor wilt zorgen dat de klant de informatie relevant vindt voor dat moment, én er iets mee gaat doen.

5.  Combineer jouw geofence strategie met een promotie.

Dit is een van de beste manieren om aandacht te krijgen van potentiële klanten en ervoor te zorgen dat de klant de vestiging bezoekt.

Conclusie

Tegenwoordig kan er erg veel worden gedaan met de gegevens die wij via onze mobiele apparaten doorsturen. Deze informatie is voor bedrijven heel handig om te gebruiken als onderdeel van de marketingstrategie voor het verkopen van hun producten en/of diensten. Zoals we net hebben geleerd, is geofencing een van deze methoden. Door middel van een virtueel gebied rondom een fysieke locatie, een geofence, kan een bedrijf nog beter targeten op hun klanten. Het is een methode die kosteneffectief is en op meerdere locaties kan worden gebruikt. Door op een slimme manier aan de slag te gaan met deze tactiek, kun je nog gerichter targeten op personen. Wel GDPR proof natuurlijk!